Saya teringat sewaktu saya terlibat dalam penganjuran International Islamic Fair 2006 (IIF 2006) dahulu, terdapat salah seorang coordinator program yang merupakan seorang muslimah berbangsa Inggeris yang telah lama memeluk Islam.
Sewaktu kami bersembang-sembang sambil berkenalan dengan beliau, seorang rakan saya telah bertanya satu soalan, “How old are you, sister?”
Mungkin bagi kita soalan ini adalah soalan biasa.
Namun dalam budaya masyarakat barat, bertanyakan umur kepada seseorang perempuan adalah dianggap tidak sopan!
Di dalam dakwah, adalah amat penting untuk kita memahami keadaan orang yang kita dakwah. Ini termasuklah budaya mereka, sensitivity mereka, tahap pemikiran mereka dsb. Adakalanya kita perlu membayangkan diri kita berada di tempat mereka, dan cuba berfikir samada apa yang kita sampaikan kepada mereka boleh diterima atau tidak.
Mungkin ramai orang tahu bahawa ‘titik’ sensitif bagi masyarakat Cina adalah makanan. Seseorang itu boleh ditawan hatinya dengan makanan. Namun, tidak semua makanan yang kita anggap sedap adalah juga sedap bagi mereka. Itulah sebabnya kita perlu mengetahui serba sedikit tentang cara pemakanan mereka, restoran-restoran kegemaran mereka yang berhampiran untuk di’recommend’ kepada mereka, dan sebagainya.
Sewaktu kami bersembang-sembang sambil berkenalan dengan beliau, seorang rakan saya telah bertanya satu soalan, “How old are you, sister?”
Mungkin bagi kita soalan ini adalah soalan biasa.
Namun dalam budaya masyarakat barat, bertanyakan umur kepada seseorang perempuan adalah dianggap tidak sopan!
Di dalam dakwah, adalah amat penting untuk kita memahami keadaan orang yang kita dakwah. Ini termasuklah budaya mereka, sensitivity mereka, tahap pemikiran mereka dsb. Adakalanya kita perlu membayangkan diri kita berada di tempat mereka, dan cuba berfikir samada apa yang kita sampaikan kepada mereka boleh diterima atau tidak.
Mungkin ramai orang tahu bahawa ‘titik’ sensitif bagi masyarakat Cina adalah makanan. Seseorang itu boleh ditawan hatinya dengan makanan. Namun, tidak semua makanan yang kita anggap sedap adalah juga sedap bagi mereka. Itulah sebabnya kita perlu mengetahui serba sedikit tentang cara pemakanan mereka, restoran-restoran kegemaran mereka yang berhampiran untuk di’recommend’ kepada mereka, dan sebagainya.
Bagi orang India pula, ‘titik’ sensitif bagi mereka adalah tali kekeluargaan. Itulah sebabnya kita perlu banyakkan diskusi berkaitan dengan isu keluarga. Dalam kepercayaan agama Hindu, ibu adalah keutamaan yang paling tinggi. Ia mengikut susunan, ‘matha’ (ibu) - ‘pitha’ (bapa) - ‘guru’ (guru) - ‘dewa’ (Tuhan).
Selain itu, kaum India juga mudah untuk menghargai jasa orang yang berbuat baik kepada mereka, sehingga ke tahap orang itu boleh dianggap seperti ‘tuhan’. Mungkin itulah sebabnya baru-baru ini ada di kalangan mereka yang membina replica tokoh kegemaran mereka di Batu Caves. Itulah sebabnya membina hubungan persahabatan dan menghulurkan pertolongan kepada mereka adalah taktik dakwah yang sangat berkesan bagi masyarakat India.
Selain itu, kaum India juga mudah untuk menghargai jasa orang yang berbuat baik kepada mereka, sehingga ke tahap orang itu boleh dianggap seperti ‘tuhan’. Mungkin itulah sebabnya baru-baru ini ada di kalangan mereka yang membina replica tokoh kegemaran mereka di Batu Caves. Itulah sebabnya membina hubungan persahabatan dan menghulurkan pertolongan kepada mereka adalah taktik dakwah yang sangat berkesan bagi masyarakat India.
Dari sudut bahasa pula, seboleh-bolehnya kita berkomunikasi dengan bahasa yang paling dekat dan mudah difahami oleh mereka. Gunakan bahasa yang mudah dan sesuai.
Sebagai contoh, adakalanya, bahasa Inggeris yang ‘kecinaan’ adalah lebih baik daripada bahasa yang ‘perfect’. Bagi orang asing atau ‘foreigner’ yang penguasaan bahasa Inggeris mereka agak kurang baik, maka perlu dipastikan bahasa dan perkataan yang kita gunakan mudah difahami oleh mereka.
Sebagai contoh, adakalanya, bahasa Inggeris yang ‘kecinaan’ adalah lebih baik daripada bahasa yang ‘perfect’. Bagi orang asing atau ‘foreigner’ yang penguasaan bahasa Inggeris mereka agak kurang baik, maka perlu dipastikan bahasa dan perkataan yang kita gunakan mudah difahami oleh mereka.
“Kami tidak mengutus seorang rasulpun,
melainkan dengan bahasa kaumnya,
supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka..”
[Ibrahim 14:4]
melainkan dengan bahasa kaumnya,
supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka..”
[Ibrahim 14:4]
Bentuk pendekatan dan kandungan dakwah juga perlu sesuai. Mungkin anda seorang yang hebat dalam berhujah, setanding dengan Sheikh Ahmed Deedat dan Dr. Zakir Naik. Namun sekiranya pendekatan ini digunakan terhadap masyarakat Orang Asli atau masyarakat pribumi di Sabah dan Sarawak, mereka akan menjadi lebih keliru!
Ibnu Mas’ud r.a berkata,
“Tidaklah sekali-kali kamu berbicara
kepada sebahagian manusia dengan
kata-kata yang tidak sampai kepada otak mereka
kecuali hal itu hanya akan menjadi fitnah atas sebahagian mereka”
[Riwayat Bukhari, mauquf hingga Ibnu Mas’ud]
“Tidaklah sekali-kali kamu berbicara
kepada sebahagian manusia dengan
kata-kata yang tidak sampai kepada otak mereka
kecuali hal itu hanya akan menjadi fitnah atas sebahagian mereka”
[Riwayat Bukhari, mauquf hingga Ibnu Mas’ud]
Mungkin Sheikh Ahmed Deedat dan Dr. Zakir Naik adalah dua orang tokoh dakwah yang hebat dari sudut hujah. Mereka sangat berjaya dalam dakwah mereka. Namun pendekatan mereka tidaklah sesuai kepada semua orang. Adakalanya pendekatan Sheikh Yusuf Estes, Shaikh Khaled Yasin dan Sheikh Fadel Soliman adalah lebih sesuai bagi orang lain.
Malah, dalam banyak situasi, pendekatan debat yang digunakan oleh Dr. Zakir Naik dan Sheikh Ahmed Deedat adalah kurang sesuai dalam negara kita. Kita boleh belajar daripada mereka dan mencontohi mereka, tetapi tidak boleh dilaksanakan 100% di negara kita.
“Dan janganlah kamu berdebat dengan Ahli Kitab,
melainkan dengan cara yang paling baik..”
[al-Ankabut 29:46]
melainkan dengan cara yang paling baik..”
[al-Ankabut 29:46]
Seorang pendakwah itu ibarat seorang doktor. Dia memberikan penawar yang berbeza bagi penyakit yang berbeza. Jumlah dos juga berbeza bagi pesakit kanak-kanak dan dewasa.
Itulah sebabnya kita perlu mengenali dan memahami orang yang hendak didakwah. Kita mungkin mempunyai banyak ‘points’ mengenai sesuatu perkara. Tetapi menyampaikan points yang terlalu banyak adakalanya boleh menyebabkan mad’u kita ‘overdosed’. Sometimes less is more and more is less.
Dalam perkara ini, kita perlu mengikuti apa yang dicontohkan kepada kita oleh Nabi SAW.
Baginda sering menjawab soalan yang sama dengan jawapan yang berbeza-beza, mengikut keadaan orang yang bertanya.
Dalam perkara ini, kita perlu mengikuti apa yang dicontohkan kepada kita oleh Nabi SAW.
Baginda sering menjawab soalan yang sama dengan jawapan yang berbeza-beza, mengikut keadaan orang yang bertanya.
Dari AbduLLah bin Mas’ud ra., dia berkata,
“Saya bertanya kepada RasuluLLah,
“Amal manakah yang paling Allah senangi?”
RasuluLLah menjawab,
“Solat tepat pada waktunya.”
Kemudian saya bertanya lagi,
“Lalu setelah itu?”
RasuluLLah menjawab,
“Berbuat baik kepada kedua orang tua.”
“Lalu apa lagi setelah itu?”
Tanyaku lagi.
RasuluLLah menjawab,
“Jihad di jalan Allah.”
[Riwayat al-Bukhari dan Muslim]
“Saya bertanya kepada RasuluLLah,
“Amal manakah yang paling Allah senangi?”
RasuluLLah menjawab,
“Solat tepat pada waktunya.”
Kemudian saya bertanya lagi,
“Lalu setelah itu?”
RasuluLLah menjawab,
“Berbuat baik kepada kedua orang tua.”
“Lalu apa lagi setelah itu?”
Tanyaku lagi.
RasuluLLah menjawab,
“Jihad di jalan Allah.”
[Riwayat al-Bukhari dan Muslim]
Seorang lelaki dari Khas’am berkata,
“Saya datang menemui RasuluLLah yang saat itu berada di tengah-tengah sejumlah sahabatnya.
Saya berkata,
“Bukankah engkau yang mengaku sebagai utusan Allah?”
RasuluLLah menjawab,
“Ya.”
Saya berkata,
“Amal apakah yang paling Allah senangi?”
RasuluLLah menjawab,
“Iman kepada Allah.”
“Lalu setelah itu apa?”,
Tanyaku lebih lanjut.
“Menyambung silaturrahmi,”
jawab RasuluLLah.
“Lalu setelah itu?”,
aku bertanya lebih lanjut.
“Kemudian menyuruh kepada kebajikan dan melarang kemungkaran,”
jawab RasuluLLah.”
[Riwayat Bukhari]
“Saya datang menemui RasuluLLah yang saat itu berada di tengah-tengah sejumlah sahabatnya.
Saya berkata,
“Bukankah engkau yang mengaku sebagai utusan Allah?”
RasuluLLah menjawab,
“Ya.”
Saya berkata,
“Amal apakah yang paling Allah senangi?”
RasuluLLah menjawab,
“Iman kepada Allah.”
“Lalu setelah itu apa?”,
Tanyaku lebih lanjut.
“Menyambung silaturrahmi,”
jawab RasuluLLah.
“Lalu setelah itu?”,
aku bertanya lebih lanjut.
“Kemudian menyuruh kepada kebajikan dan melarang kemungkaran,”
jawab RasuluLLah.”
[Riwayat Bukhari]
Daripada AbduLLah bin Umar,
dia menceritakan bahawa seorang lelaki datang kepada RasuluLLah lalu bertanya,
“Amal Islam apakah yang paling baik?”
RasuluLLah menjawab,
“Memberi makanan,
mengucapkan salam kepada orang yang engkau kenal
ataupun yang belum engkau kenal.”
[Riwayat Bukhari]
dia menceritakan bahawa seorang lelaki datang kepada RasuluLLah lalu bertanya,
“Amal Islam apakah yang paling baik?”
RasuluLLah menjawab,
“Memberi makanan,
mengucapkan salam kepada orang yang engkau kenal
ataupun yang belum engkau kenal.”
[Riwayat Bukhari]
Daripada Abu Musa,
dia berkata,
RasuluLLah ditanya,
“Islam manakah yang paling baik wahai RasuluLLah?”
RasuluLLah menjawab,
“Orang yang menjadikan orang Muslim lainnya selamat
daripada kejahatan lisan dan tangannya.”
[Riwayat Bukhari]
dia berkata,
RasuluLLah ditanya,
“Islam manakah yang paling baik wahai RasuluLLah?”
RasuluLLah menjawab,
“Orang yang menjadikan orang Muslim lainnya selamat
daripada kejahatan lisan dan tangannya.”
[Riwayat Bukhari]
WaLLahu a’alam.
Setiap orang boleh berdakwah!
-Firdaus-
Sumber: http://dawah4dummies.blogspot.com
1 comments:
Verry nice post
Post a Comment